Skip to main content

Få turtips på epost! Gjør som over 3000 nordmenn og meld deg på nyhetsbrev!

Eikedalen Panorama fjelltur

Samnanger

Adkomst

Fra Bergen kjører du til Kvamskogen og til Eikedalen skisenter. Om bommen er åpen kan du kjøre opp ved alpin anlegget og parkere. Om bommen er nede kan du parkere langs hovedveien. Da blir turen noe lengre for du må gå opp til alpinanlegget. Når du kjører igjen åpner bommen seg automatisk.

Parkering

Det står ingenting om betaling ved alpinanlegget om sommeren.

Beskrivelse

Dette er flott rundtur i fjellene som omringer Eikedalen. Fra parkeringen går du gjennom passasjen med de to garasjene. Følg grusveien opp bakken (alpinbakke om vinteren). Gå mot toppen av stolheisen. Like før toppen er det slutt på grusveien. Da kan du bare følge mastene til toppen.

Ved toppen av alpinanlegget går du til venstre og følger stien ca. 300 meter mot Grøet (920 moh). Du kan se den lille varden på god avstand. Her er utsikten imponerende. Det er god utsikt i alle retninger.

Herfra går du tilbake retning toppen av alpinanlegget og følger ryggen videre mot øst. Du må ned i en dump før det går opp mot Flæfjellet. Det går sti og terrenget er åpent. Følg stien opp skaret til pytten å gå deretter mot sør-øst. Du vil se mini varden på Flæfjellet på venstre side. Fra varden går du mot nord-øst. Her går det jevnt nedover til Skeisskartjørna. Du ser vannet på god avstand. Gå ryggen på høyre side av vannet. Herfra går du rett opp skaret på venstre side av Storafjellet. følg bekken opp til pytten. Herfra går du opp skaret til høyre og dreier deretter til venstre mot toppen. Det er en del kryss og tvers vandring i dette området og du kan selv velge hvor du vil gå. Poenget er at du skal rundt opp på baksiden av Storafjellet og deretter går mot sør-øst. Du vil se minivarden på avstand.

Fra toppen av Storafjellet går du mot nord-øst retning Holmavatnet. Dette er store vannet som du ser på avstand. Følg terrenget til du ser Kråketjørna hvor du skal komme ned ved enden (sørlige delen) av vannet. Her kommer du inn på DNT stien som kommer fra Vending. Følg stien sørover mot Eikedalen. Stien går i fantastisk natur og det er spesielt magisk når du kommer ned Raudåna og ser Skeiskvanndalsvatnet.

Følg stien langs vannet til enden og kryss broen. Herfra følger du stien videre mot Eikedalen på høyre side av elven. Etter stykket går du gjennom en grind og følger grusveien ned til alpinanlegget.

God tur!

Flæfjellet (939 moh.)
Storafjellet (915 moh.)

Lengde rundtur ca 16 km.
Ca. 900 høydemeters stigning totalt.
Tid: Ca. 5-6 timer
Sesong: Sommer og høst.

Detter er en lang tur og det anbefales at du er i god form. Bruk gode sko for det er mange bløte partier. Anbefaler også og ta med kart eller bruker GPS-sporet for å finne frem.

Gradering: Krevende
  • Antall besøk: 1003
  • Utpåtur Vestland er ikke ansvarlig for innhold på eksterne sider som det linkes til.

• Alle bilder og logo brukt tilhører det firmaet som reklameres for i denne annonsen